Štítek na pneumatikách.

Informace o značení pneumatik

Štítek na pneumatikách.

Ze štítku na pneumatice získáte nejdůležitější informace o svých nových pneumatikách – od palivové účinnosti až po způsobilost k zimnímu provozu. Zde najdete vše, co potřebujete vědět, abyste mohli provést správný výběr.

Na obrázku je štítek pneumatiky EU s názvem „ENERG“ a symbolem blesku. Obsahuje dvě barevné stupnice od A (zelená) do E (červená) pro palivovou účinnost (vlevo) a přilnavost za mokra (vpravo), přičemž tato pneumatika je hodnocena C, resp. D. Níže jsou uvedeny údaje o třídě externího valivého hluku pneumatiky („XY dB“ a „ABC“), záběr pneumatiky na sněhu a ledu (piktogramy) a číslo („2020/740“). Nahoře je místo pro název dodavatele, rozměr pneumatiky, označení pneumatiky a také QR kód.

Kritéria hodnocení

Od května 2021 vám štítek pneumatiky poskytuje důležité informace o hospodárnosti, bezpečnosti a profilu použití pneumatiky.1 Záhlaví štítku poskytuje informace o přesném označení pneumatiky a také o rozměru pneumatiky, indexu nosnosti a rychlostní třídě.2 Symboly pod ním informují o palivové účinnosti, přilnavosti za mokra, emisích hluku a způsobilosti k zimnímu provozu.

Na obrázku jsou dva černé symboly na bílém pozadí. Vlevo je vidět pneumatika s dezénem. Vpravo vedle toho je umístěn stylizovaný symbol čerpací stanice s kapkou a bleskem uvádějící jako pohonné hmoty benzín a elektřinu.

Spotřeba paliva

Čím nižší je valivý odpor, tím nižší je spotřeba paliva. Rozsah klasifikace se pohybuje od A (nejlepší účinnost) do E (nejhorší hodnota) a vychází ze zjištěného valivého odporu3. Se správně nastaveným tlakem vzduchu v pneumatikách je navíc možné ušetřit palivo.

Z profilu je vyobrazena černá pneumatika a vedle ní stylizované kapky stříkající vody. Nad pneumatikou se vznáší černý mrak, ze kterého padá déšť. Obrázek symbolizuje přilnavost pneumatiky za mokra nebo deště.

Přilnavost za mokra

Přilnavost pneumatiky na mokré vozovce je důležitým bezpečnostním parametrem. Dobré hodnoty znamenají kratší brzdnou dráhu. Proto se kontroluje přilnavost za mokra4 a dokumentuje se třídami A (nejlepší hodnota) až E (nejhorší hodnota).
Vždy platí: bezpečnost jízdy v podstatě závisí na způsobu jízdy řidiče. Při brzdných manévrech vždy berte v úvahu brzdnou dráhu a pravidelně kontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách.

Na obrázku je černý profil pneumatiky vedle stylizovaného symbolu reproduktoru, ze kterého vycházejí zvukové vlny. V symbolu reproduktoru je „XY dB“ a pod reproduktorem jsou písmena „ABC“. To označuje intenzitu hluku pneumatiky v decibelech a klasifikaci emisí hluku.

Externí valivý hluk

Hlučnost projíždějícího vozidla vnímaná ostatními účastníky silničního provozu je ovlivněna také valivým hlukem kol. Na štítku je uvedena naměřená hodnota5,6 v decibelech (dB) a třídy A (nejlepší hodnota) až C (nejhorší hodnota).

Na bílém pozadí je vidět černý trojúhelník připomínající piktogram hor. Uvnitř trojúhelníku je umístěn stylizovaný vrchol hory s klikatou čárou a rovnoběžnými šikmými čarami pod ní, které připomínající sníh nebo vrstvy hornin. Celý symbol působí minimalisticky a může představovat horolezectví, outdoorové aktivity a podobně.

Přilnavost na sněhu

Při zimních povětrnostních podmínkách na silnici je použití zimních pneumatik povinné. Jsou označeny symbolem sněhové vločky.7
Ale pozor: rychlost vozidla způsob jízdy musíte vždy přizpůsobit stavu vozovky a povětrnostním podmínkám. Protože bez ohledu na pneumatiky roste na zimních silnicích potenciální riziko, jezděte vždy se zvýšenou opatrností.

Na obrázku je stylizovaný symbol hory se sněhovou vločkou uprostřed. Hora je znázorněna jednoduchou černou obrysovou linií, která naznačuje trojúhelníkové vrcholy. Sněhová vločka uvnitř je rovněž černá a posiluje spojitost se zimními podmínkami nebo chladným podnebím. Symbol může být vhodný pro zimní pneumatiky, zimní sporty nebo obecně pro chladné počasí.

Pneumatiky na led

Speciální pneumatiky na led jsou dimenzovány na zledovatělé silnice a lze je rozpoznat podle symbolu ledovce.8 Jsou dimenzovány na extrémní zimní podmínky, jako např. na povrch silnice s vrstvou ledu nebo pevnou sněhovou pokrývkou.
Ale pozor: rychlost vozidla způsob jízdy musíte vždy přizpůsobit stavu vozovky a povětrnostním podmínkám. Protože bez ohledu na pneumatiky roste na zimních silnicích potenciální riziko, jezděte vždy se zvýšenou opatrností.

Ujistěte se, že použití pneumatik na led má smysl, protože: Za méně drsných zimních podmínek, pokud je mokro nebo stoupne teplota, mohou být pneumatiky na led méně výkonné, pokud jde o přilnavost za mokra, ovladatelnost a opotřebení.

Mohlo by vás zajímat:

Všechny konstrukční řady

Všechny konstrukční řady

Více než pouhé nákladní vozidlo.

Více než pouhé nákladní vozidlo

Společně na cestách.

Společně na cestách

Na vyobrazeních a v textech mohou být uvedeny také příplatkové výbavy a příslušenství, které nejsou součástí standardní dodávky. Poskytnutá vyobrazení jsou jen příklady a neodráží skutečný stav originálních vozidel. Vzhled originálních vozidel se od těchto vyobrazení může lišit. Změny vyhrazeny. Vyobrazení a texty mohou obsahovat také typy, služby pro zákazníky, služby a výrobky, které nejsou v jednotlivých zemích nabízeny.

1 Výjimkou jsou a) pneumatiky pro použití v náročném terénu; b) pneumatiky, které jsou určeny výhradně pro montáž na vozidla, jejichž první registrace byla provedena před 1. říjnem 1990; c) pneumatiky na nouzové dojetí; d) pneumatiky s povolenou rychlostí nižší než 80 km/h; e) pneumatiky pro ráfky s jmenovitým průměrem ≤ 254 mm nebo ≥ 635 mm; f) pneumatiky s doplňkovými zařízeními pro zvýšení trakce, např. pneumatiky s hroty; g) pneumatiky určené pouze k montáži na vozidla určená výhradně pro závody; h) ojeté pneumatiky, pokud nejsou tyto pneumatiky dovezeny z EU.

2 Podle předpisu EHK/OSN č. 30 nebo předpisu EHK/OSN č. 54 pro pneumatiky tříd C1, C2, resp. C3

3 Měřeno v souladu s přílohou 6 předpisu EHK/OSN č. 117 a postupem laboratorního porovnání stanoveným v příloze V nařízení EU 2020/740 o označování pneumatik s ohledem na palivovou účinnost a další parametry

4 O třídě přilnavosti za mokra rozhoduje charakteristika přilnavosti za mokra (G), která se vypočítává podle přílohy I, části B č. 2 nařízení EU 2020/740 a měří se podle přílohy 5 předpisu EHK/OSN č. 117.

5 Zjištěno podle přílohy 3 předpisu EHK/OSN č. 117

6 Třída externího valivého hluku se stanoví na základě mezních hodnot (LV) stanovených v příloze II části C nařízení (EU) 2019/2144.

7 Přilnavost na sněhu se ověřuje podle přílohy 7 předpisu EHK/OSN č. 117. Pokud pneumatika dosáhne minimálních hodnot přilnavosti na sněhu uvedených v předpisu EHK/OSN č. 117, je klasifikována jako pneumatika vhodná pro použití v extrémních sněhových podmínkách a označení pneumatiky je doplněno piktogramem „sněhové vločky“.

8 Přilnavost na ledu je testována spolehlivými, přesnými a reprodukovatelnými metodami, v rámci kterých jsou případně využívány mezinárodní normy, odpovídající současnému všeobecně uznávanému stavu technického poznání.